Debreceni ellenzék: ne csak a 14 éven aluli diákoknak járjon ingyenes tömegközlekedés

Helyi hírek

Közleményt adott ki Pallás György, a debreceni ellenzéki összefogás képviselőjelöltje és Mándi László polgármesterjelölt.

Pallás György, az Összefogás a Cívisvárosért Egyesület képviselőjelöltje:

Itt, a Bolyai utca sarkán jól megfigyelhető az a közlekedési zsúfoltság, ami a város más részeit is jellemzi. Pedig a délutáni csúcsforgalom még nem kezdődött el. Reggel és délután látható igazán, hogy az aránytalan fejlődés következtében a debreceni lakosok idejük nagy hányadát közlekedési dugókban töltik.

A sugárutat az egyetemmel összekötő körforgalomról már átadásakor kiderült, hogy alultervezték, a bekövetkezettnél sokkal kisebb forgalmat tételeztek fel. A helyzetet jelentősen súlyosbítja, hogy egyetlen gyalogátkelőhely áll rendelkezésre, amelyen át az egyetemisták a drága kollégiumokból és a még drágább albérletekből a városközpont felől gyalogosan, kerékpárral vagy rollerrel az egyetemre eljuthatnak. Csúcsforgalom idején itt káosz és életveszély uralkodik, halálos baleset is volt már. Meg kellene szüntetni a szintbeli átkelést híddal vagy aluljáróval, azonban erre tervezés az idei költségvetésben sincs. 

Debrecen város közgyűlése a mai napon elfogadta a 2023. évi költségvetésről szóló rendelet végrehajtásáról szóló beszámolót és a rendelet módosítását. Azonban a módosítások továbbra is tartalmazzák azokat az aránytalanságokat, amelyek a közlekedés mellett az oktatást is jellemzik.

Az iskolák államosításáig Debrecen büszke volt színvonalas oktatási hálózatára, a diákokra nagy figyelmet fordított. Ma a város oktatási bizottsága csak az óvodákkal foglalkozik. A több mint kétszázmilliárdos városi költségvetésben több tízmilliárdos tételek vannak, de közöttük az oktatás nagyságrendekkel kisebb, néhány tízmilliós összegekkel szerepel. Itt van mindjárt a Bursa Hungarica továbbtanulást segítő ösztöndíjprogram, amelynek a korábbi évek tízmilliós keretösszegét az idei költségvetés néhány millióval megemelte. Azonban ennél lényegesen nagyobb a Debreceni Nemzetközi Iskola (ISD) ösztöndíjára fordított kiadás. Nem ezt sokalljuk, hanem az előbbit keveselljük! Mert míg az ISD ösztöndíjprogramja egyetlen iskolára vonatkozik, addig a Bursa Hungarica a város összes középiskoláját és elsőéves egyetemistáit érinti! Míg a szuper felszereltségű Nemzetközi Iskolát elsősorban a tehetősek vehetik igénybe, és az ösztöndíj a legjobb tanulók költségeit csökkenti, addig a továbbtanulást segítő ösztöndíjat a tehetséges, de fokozottan hátrányos helyzetű diákok igényelhetik. A rászorultság kritériumait a város olyan jövedelmi korlátokkal állapította meg, hogy az ösztöndíjat csak kevesen, évente 40-50 diák veheti csak igénybe. Így történhet meg, hogy még a költségvetésben rendelkezésre álló keret sem használható fel teljesen, s a mai napon például a közgyűlés a tízmilliós keret megmaradt 250 000 forintos maradványát visszautalta és átcsoportosította. Szégyenteljes ez az aránytalanság és szemlélet! Mint az Összefogás a Cívisvárosért Egyesület 19-es önkormányzati körzetben induló képviselője ígérhetem, hogy programunk szerint változtatunk ezen a szemléleten!

Mándi László, az Összefogás a Cívisvárosért Egyesület polgármesterjelöltje:

Mint ismeretes, a város közgyűlésének döntése alapján a 14 éven aluli diákok a tömegközlekedést ingyen vehetik igénybe. Ezt a döntést mi támogattuk, azonban kevésnek, mindenképpen továbbfejlesztendőnek tartjuk. Egyrészt ez egy jelentős adminisztrációval jár, emiatt körülményes igénybe venni (regisztrálni kell, városkártyát igényelni, tankerületi összesítés szükséges, megrendelés alapján elkészíttetik, a kártyákat a tankerület juttatja el az iskolákba, ahol átvehető). Ezt le kell egyszerűsíteni: az ingyenességet kiterjeszteni tervezzük minden, a közoktatásban résztvevő diák számára, valamint a nappali tagozatos felsőoktatási intézményben tanulók számára is. Ezen felül minden debreceni számára biztosítani tervezzük a kedvezményes éves bérlet megvásárlásának lehetőségét. Ez havi szinten nem érné el a 2.000 forintos összeget. Ezáltal a debreceni családok költségcsökkenése mellett a tömegközlekedés fokozottabb igénybevételével a közlekedési zsúfoltságot is tovább csökkentenék.