Nem várt költséggel járhat az azonnali fizetési rendszer az ügyfeleknek

Gazdaság

Március 2-án elindul az azonnali fizetési rendszer (AFR), amivel új időszámítás kezdődik a hazai bankrendszer számára.

A bankok weboldalain részletes leírást olvashatunk az AFR bevezetéséről, a napokban pedig a márciustól érvényes banki hirdetmények is megjelentek a legtöbb banknál. Mivel a fejlesztés az óvatos becslések szerint is több milliárd forintos kiadást jelentett a bankoknak, felmerül a kérdés, hogy az új szolgáltatásokkal drágább lesz-e a bankolás az ügyfeleknek.

A hivatalos válasz szerint nem, ugyanis azért nem kerülhet többe egy tranzakció, mert a korábbi 1-2 óra helyett 5 másodpercen belül dolgozzák fel azt a bankok. Az utalási díjaknál valóban nincs változás, viszont a Bank360.hu szakértői olyan díjtételre figyeltek fel néhány banki hirdetményben, amely egyértelműen az AFR bevezetésével van összefüggésben.

A másodlagos azonosítás nem automatikus, és nem mindenhol ingyenes

A másodlagos számlaazonosítás lehetőségéről van szó, ami azt jelenti, hogy március 2-tól nem lesz szükségünk számlaszámra ahhoz, hogy utalni tudjunk, elég lesz hozzá egy úgynevezett másodlagos azonosító is. Ez lehet egy e-mail cím, mobil telefonszám, a vállalkozásoknál adószám vagy a magánszemélyeknél az adóazonosító jel.

A számlavezető bank felé külön jelezni kell, ha másodlagos azonosítót szeretnénk megadni, azt viszont már a bank határozza meg, hogy ezt milyen módon tehetjük meg, illetve azt is, hogy ezért felszámol-e valamilyen díjat – ezt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) háttérbeszélgetésén is megerősítette Bartha Lajos, az MNB pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója.

Arról, hogy melyik banknál intézhetjük el online a bankszámlához kapcsolt másodlagos azonosító regisztrációját, illetve, hogy van-e olyan pénzintézet, ahol ezért díjat számolnak fel, a továbbiakban informálódhat:

  • Raiffeisen Bank: csak elektronikus formában regisztrálható másodlagos azonosító.
  • CIB Bank: személyes ügyintézésre van szükség a regisztrációhoz.
  • K&H Bank: mobilszám és e-mail cím regisztrációjára online, az adószám/adóazonosító regisztrációjára online és személyesen is lesz lehetőség.
  • Budapest Bank: március 2-tól egyelőre csak a bankfiókban van lehetőség a másodlagos azonosító regisztrációjára, de dolgoznak rajta, hogy ez a funkció online is elérhető legyen. A Budapest Bank tájékoztatása szerint a másodlagos számlaazonosító regisztrációja és törlése a bevezetést követően 1 évig díjmentes.
  • UniCredit Bank: a másodlagos azonosító regisztrációja bankfiókban 2000 forint, az eBanking rendszeren keresztül 2020. december 31-ig díjmentes – azután 1000 forintba fog kerülni.
  • Sberbank: a március 2-tól hatályos kondíciós lista szerint a bankfiókban lesz lehetőség a másodlagos azonosító regisztrációjára, módosítására és törlésére.
  • Erste Bank: a mobilszám és az e-mail cím a NetBankon és a MobilBankon keresztül regisztrálható, viszont az adóazonosító jel/adószám megadására csak személyesen, a bankfiókban lesz lehetőség. A netbankos ügyintézés ingyen van, viszont a fióki ügyintézés csak 2020. október 31-ig lesz díjmentes. Ezután 1500 forintot kell fizetni az azonosító rögzítéséért.
  • TakarékBank: a másodlagos azonosító megadására csak bankfiókban van lehetőség.

Az AFR bevezetése csak a kezdet

Az AFR hétfői indulása után további digitális megoldásokkal indulnak el a bankok, ezek közül a lakosság számára a fizetési kérelem és a QR-kódos utalás a legérdekesebbek – mindkettő ajánlott fejlesztés a bankok számára.

A fizetési kérelem valamelyik másodlagos azonosító ismeretében is elküldhető. Annak, aki megkapja a fizetési kérelmet, nincs más dolga, mint jóváhagyni az utalást – persze, ha jogosnak tartja a kérést. Egy fizetési kérelem jóváhagyására legfeljebb 30 nap áll majd rendelkezésre. A Bank360.hu információi szerint az Erste Bank március 2-án már el is indul a fizetési kérelemmel: 2020. augusztus 31-ig díjmentes lesz a kedvezményezett által elindított fizetési kérelem, utána viszont 50 forintot kell majd fizetni darabjáért.

A másik kiegészítő szolgáltatás a QR-kódos utalás lehetősége, mely elsősorban azoknak a kiskereskedőknek lehet hasznos, akik nem szeretnének sem készpénzzel, sem terminállal bajlódni. Az utalás ebben az esetben úgy történik, hogy a szolgáltató kinyomtat egy papírt egy egyedi QR-kóddal, amit a netbankon keresztül letölthet, a vásárló beolvassa a kódot, beüti a fizetendő összeget, és jóváhagyja az utalást.

Az ajánlott fejlesztések mellett kötelező feladatok is várnak a bankokra: szeptember 1-jén indul el a tervek szerint a második szakasz, ami azt jelenti, hogy az AFR már nemcsak az eseti utalásokra lesz érvényes, hanem a vállalati kötegelt átutalásokra, a rendszeres átutalásokra és az értéknapos átutalásokra is

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.